~~WELCOME TO MY BLOG~~

Sunday, March 6, 2011

Coretan Kisah Ayah..rindu ayah..

Urm..semenjak 2 menjak nie kan..x mkn,asyik sakit je perut nye..nie pon asyik ulang alik je p toilet..ad mslh ap ek??urm..x ske tollah..urm......

Bukan ap..time2 sakit mcm nie..ingt kat mak..urm..mak sihat ke x kat umah?mak dh mkn ke blom?urm..mcm2..

Actually,mmg rindu sgt2 kat mak..dngr sore x cukup..nk balik..jmpe mak..plok mak..mkn masakan mak..tdow ngn mak..u know what..sy kat umah tdow ngn mak k..jgn jeles..bese lah..anak mnje kan..tu yg ala2 gedik ckit..hahaha..tp x gedik mcm org tuh kan..hak org len pon dy nak amek..tamak haloba..hahahaha..

Klu kat umah..sy nie garang..selalu jd 'mak tiri'..anak2 buah semua selalu je kne mrh ngn achu dorang nie..hehehehe..tp nk wat mcm mne kan..nmpk je garang,tp sebenarnye syg kat dorang..nk soh dorang jd berdisiplin ckit..urm..

Tp mmg kesian kat mak..dy yg penat2 jge cucu2 dy..tp tu lah..dah tua2 pon kne wat kje..sy nie anak yg x gne..org dh bela elok2,selalu je nyusahkan..urm..

Dah lah x knal mak & ayah sebenar..dibela oleh fmly angkat sejak dr kecil lagi..lahir2 je trus my m0m trus x nak nengok mke..just mek pic kejap je..tu pon sbb dokter yg soh..klu x..mmg x kan sentuh langsung..

Npe??haram ke aku nie..smpai mak sendiri yg lahirkan pon xnak nengok n x nak sentuh diri nie??ap salah aku??npe dorang xnak jge aku..ye aku tahu..mybe time tuh dorang ssh kan..tp npe x nk usaha sendiri nk jge aku??n siap pesan kat mak angkat aku,ckp yg dy mmg xnak jmpe aku lagi..klu lah aku mse tuh ley paham kan ap yg mak aku ckp tuh,mybe aku akan sedih..

Tp mmg btol ap yg kwn2 aku ckp..aku patut bersyukur skang..sbb aku dpt fmly angkat yg btol2 curahkan kasih syg kat aku..arwah ayah dulu nk sgt2 ank pompuan..then,dy dpt aku,tp bukan dr darah dging dy sendiri..n mse tuh,mak aku ckp,ayah ske sgt2..dy mmg mnje kan aku..aku nk ppe pon dy bg..smpai aku nk basikal pon dulu..siap nges2..balik sekolah je aku nengok kat dlm umah,ade beskal..mse tuh aku plok ayah aku..aku ske sgt2..

Mse aku darjah 6,dy msukkan aku kt asrama..mse tuh aku xnk..tp dy siap jnji kat aku.."klu adik msuk asrama,nnt ayah dtg hari2"..trus aku setuju nk msuk asrama..then,mmg btol..tiap2 mlm dy dtg lwat aku..siap aku kne mrh ngn penyelia asrama lagi sbb soh ayah dtg tiap2 hari..aku biar kan je..sbb aku tahu ayah mesti nk tunaikan jnji dy..

Tbe2,aku dpt tahu yg ayah sakit..ayah kne strok..mse tuh aku nges..aku seboleh2 nk balik umah..mse tu aku nengok ayah dh lumpuh sebelah bdn..aku dok sblh ayah..aku plok dy..aku tnye ayah ok x..aku nges..aku x nak nengok ayah sakit..aku syg ayah..

Dah berubat semua..ayah semakin pulih..tp mse mse aku form4..sakit ayah dtg balik n kali mkin truk..perangai dy berubah..dy ske je mrh2 mak..aku penah gdow ngn ayah..mse tuh aku mmg lpe dah yg aku nie anak dy..sbb dy ske pkul mak..dy ske pkul mak..klu mak buat slh je,dy ske pkul mak..aku pon bls lah balik ap yg dy buat..tp mse tuh mmg dy takut ngn aku..sbb aku mmg garang sgt2..urm..

Mse aku kat ostel,mse tuh aku f4..pas prep mlm aku call mak..mak mrh2 aku..sbb aku x balik nengok ayah yg sedang sakit tenat..mse tuh aku nges..aku nengok umah abg aku,gelap je..sah..mmg sah..dy balik senyap2..x gthu aku..mlm tuh aku x bole tdow..aku jmpe kakak angkat aku..ak nges..aku ckp,'kak,adik nk ayah'..akak angkat aku x ley ckp ppe..just dy pelok aku je..

Keesokkan harinya,tbe2 org pejabat panggil aku kat lam kelas..dy ckp abg aku dtg..nak amek aku bwk lek umah..mse tuh jntung aku berdegup kencang..mmg cuak sgt2..mse lam kete..aku nk nges tp aku segan..sbb ad abg aku..smpai je umah,aku nengok ayah aku dh mkin truk..mse tuh angah call ambulance..soh amek ayah kat umah..smpai2 je ambulance,aku ikut mak aku nek ambulance..mse lam ambulance tuh,ayah aku ckp kat mak aku.."smpai atie kau bawak aku pegi ospital..kau x syg kat aku ke??""mse tu aku mmg x dpt thn air mate nie dr mengalir..actually,ayah aku x ske p ospital..sbb tuh dy ckp mcm tuh kat mak aku..urm..

Mse dah smpai kat ospital kluang,dokter ckp mmg x bole wat ppe sbb kaki ayah aku kne potong..so,kne bwk p ospital jb..so,time tuh jugak ambulance rushing p jb..mak aku ikut ayah aku n mak long aku nek ambulance tuh..aku ngn along n angah gerak mlm..smpai2 je,mak aku ckp,kaki ayah kne potong tp 50 50 r..means klu wat operation pon lom tentu ayah akan selamat..sbb kuman dah nek kat otak..mse tu aku nengok ayah koma..mak nk teman ayah..smpai ayah sedar..aku nk jugak teman ayah,tp along aku x bg..so,aku kne balik jugak..

Esok pon aku ikut p jb lawat ayah aku..mse tuh ayah lom sedar lagi..mse tuh,aku cr mak aku..mak aku xde..upenye dy dok kat lam toilet..aku dngr dy nges..aku kuar je aku trus ngadu kat along aku..mse tuh kami tnggu je smpai mak kuar dr toilet..dy kuar je,kami tenangkan mak..mak pon lme2 ok dah..mse tuh aku dok sebelah ayah..aku ckp kat ayah..

"ayah,adik mintak maaf..adik bnyk wat salah kat ayah..adik selalu mrh2 ayah..adik tahu tu bukan ayah..ayah adik baik..dy ske blikan adik brg2..dy x ske mrh2 mak ngn adik..adik nk ayah cepat sembuh..adik nk plok ayah..adik syg ayah sgt2.."..
mse tuh aku nmpk air mata ayah mengalir..walaupon dy x sedar tp dy dngr ap yg aku ckp..aku x dpt thn air mate nie dr mengalir..aku pon nges je depan semua org..mse tu suasana sayu sgt2..

Selang beberapa hari,ayah aku sedar..bgun2 je dy mntk air..mse tuh dy mmg x bole nk telan air dah..tekak dy kering..sgt2 kering..bibir dy pon kering..actually dy kan nk kne operate tp kami semua x nak..kami biarkan je kaki dy mcm tuh..( kencing manis )..cian sgt2 aku nengok ayah..mse tuh dy ckp kat mak,dy nak balik..dy kate klu ajal dy dh nk smpai sekalipon,biar lah dy meninggal kat umah..so,mak pon gthu dokter,nk bwk lek ayah..dokter lepaskan..

Smpai je umah mse tuh ptg..so,ramai dah sedare mare yg dtg..msing2 bg semngt kat ayah..ayah aku kuat..aku tahu ayah kuat..tp Allah lebih syg kan ayah..tepat jam 9.07 pm..ayah menghembuskan nafas terakhirnya disamping mak n aku..mse tuh yg ad kat umah,aku,mak,mak long n maksu..abg2 aku yg len semua ad kat umah along..tp mmg aku beruntung sbb aku ad mse saat2 terakhir arwah hdup..mak soh aku call abg2 aku yg len..mse aku nk ckp ayah dah xde,aku x snggup nk ckp..sbb aku sebak..aku sedih sgt2..aku call angah..angah pon terkejut jugak..urm..mse tuh aku nengok mak dah nges2 dah..sedih sgt2..

Mse tuh aku x dpt nk terima hakikat yg ayah dah xde..mlm tuh,aku dok sblh jenazah ayah..aku sedih..aku nengok mak..mak x henti2 bce kan yaasin tuk ayah..ramai dah sedare mare yg dtg..yg jauh pon dtg gak..keesokan harinya,arwah ayah selamat dikebumikan..mse tuh,mak x henti2 nges..aku dok jauh dr semua org..aku takut..aku takut aku akan nges teresak2 depan semua org..aku diamkan je..tp aku x bole..aku trus dtg kat mak n aku pelok mak..mse tuh aku dpt rase yg mak mmg sgt2 sedih..

" mak..jgn lah nges..adik sedih..adik syg mak.."..

Dan skang..aku sentiase mendoakan kesejahteraan arwah ayah..n aku selalu mendoakan mak aku sentiase sihat..aku x bole kehilangan mak..aku x bole hdup tanpa mak..aku x tahu mcm mne hdup aku bile mak xde..sumpah,bile ayah xde,aku sunyi..aku cian nengok mak..nges je hari2..tp aku tahu mak aku kuat..

"mak..adik syg mak..adik akan belajar bersungguh2..adik akan wat mak bahagia ya..adik jnji mak..adik x nak mak kecewa ngn adik.."

Itu janji aku pd mak aku..so,pd spe2 yg still ad parents,u all jge lah dorang baik2..coz,bile dorang dah xde,korng akan menyesal..xde spe ley gnti kasih syg yg dorang dh bg kat u all..jgn jd mcm aku..aku menyesal gilerr sbb aku kuang ajar ngn ayah dulu..bile dy dah xde,baru aku terase sgt2..yg dy mmg syg kan aku..klu x,xde nye dy nak bela aku..

K la..hope korang amek r iktibar dr ap yg aku dh tulis nie..maaf..mlm ne aku emosi skit..coz aku rindu sgt2 nk plok ayah aku..aku nk sgt2 bual2 ngn dy..nk nengok dy ketawe..nk salam dy..aku dah xde ayah..aku dah x bole nk buat semua tu..i miss u dad..

Sentiase bersyukur dgn ap yg kite ad..renung2 kan lah yerk..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...